Monday 24 February 2014

Her şeyimiz çakma

Geçen hafta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül internet yasasını onayladığında twitter’da takipçi sayısı düşmeye başladı. Bir gün içinde 4.35 milyondan fazla takipçisinden 100 bin civarı ayrıldı. Ancak daha sonra takipçi sayıları aniden tekrar artmaya başladığında sosyal medyada haklı olarak “burada neler oluyor” sorusu soruldu.

Ben de merak ettim, yüzeysel de olsa konuya ışık tutabileceğini düşündüğüm bir araştırma yaptım. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın Twitter takipçilerini inceledim. Karşılaştırma için de Barack Obama, Hillary Clinton, Ahmet Hakan, Uğur Dündar, Rıdvan Dilmen ve Ali Bulaç’tan oluşan bir “kontrol grubu” oluşturdum.

Listedeki her ünlü kişinin Twitter hesabındaki son 20 kullanıcının profiline baktım. Sahte olma olasılığı çok yüksek ve orta düzeyde olanları tespit ettim. Sahte olma olasılığı çok yüksek sonucuna varmak için hiç Tweet atmamış olma, hiç takipçisi olmama ve 20’den az insanı takip etme kriterini kullandım. Sahte olma olasılığı orta düzeyde sonucuna varmak için de ciddi/anlamlı bir Tweet atmamış olma ve 5’ten az takipçisi olma kriteri kullandım.

Sonuçlar şöyle:

Ünlü Kişi
Twitter
İlk 20’de Sahte Olma Olasılığı

Takipçi Sayısı
Yüksek
Orta




Abdullah Gül
4.28m
6
6
Tayyip Erdoğan
4.06m
7
5
Barack Obama
41.7m
1
5
Hillary Clinton
1.19m
1
2
Ahmet Hakan
1.41m
2
5
Uğur Dündar
13.7k
0
2
Rıdvan Dilmen
48.9k
0
1
Ali Bulaç
27.7k
0
0

Durum oldukça net. Sayın Cumhurbaşkanı ve Başbakanımızın Twitter takipçileri arasında sahte olma olasılığı “yüksek” olan çok sayıda hesap var. Bu oran Türkiye ve Dünya normlarına göre “sıradışı”. Yüksek ve orta gruplarını topladığımızda da durum aynı.

İnsanın aklına, gerçekten “sağlam irade” veya “kahramanlık” varsa çakma takipçi edinmeye ne gerek var sorusu geliyor...



No comments:

Post a Comment