Thursday 22 October 2015

1 Kasım seçimleri öncesinde son bir analiz ve genel değerlendirme

18 Ekim’de yayınladığım blog yazısı üzerine epey yorum ve soru geldi. Daha kapsamlı bir yazıyla birkaç konuya değinmek istedim:
  • Seçim Haritası web sitesinin kullanıcı profili hakkında daha fazla bilgi vermek;
  •  Milletvekili sayısı hesaplama modülümüze girilen verileri daha detaylı ve daha eskiye giderek incelemek;
  •  Anketler, bahis siteleri, akademik çalışmalar ve diğer verilerin hepsini üst üste koyarak nihai bir değerlendirme yapmak. 

Seçim Haritası hakkında detaylı bilgi

Seçim Haritası 2013 yılı yaz aylarında Türk vatandaşlarının siyaset hakkında doğru ve güncel bilgi edinmesine yardımcı olmak, siyasete katılmasını ve siyasi görüşlerini paylaşmasını kolaylaştırmak amacıyla kuruldu. Mart 2014 yerel seçimleri, Temmuz 2014 Cumhurbaşkanlığı seçimi ve Haziran 2015 genel seçiminde kullanıcılara hizmet verdi.

Google Analytics verilerine göre kurulduğundan bu yana 5,3 milyon kullanıcı ziyaret etti. Mart 2014 yerel seçimlerinde 100 bin, Haziran 2015 genel seçiminde ise 2,1 milyon oy kullanıldı.

Sitede kullanılan oyların partilere göre dağılımından seçim sonuçlarıyla ilgili bir öngörü yapma iddiasında asla olmadık, zira tüm seçmenleri tesmil eden bir örnekleme yapılması söz konusu değil. İsteyen kullanıcı siteye kaydolup oy kullanıyor. Sitenin en yoğun kullanıldığı dönem aday belirleme süreci oluyor – sitede her adayın oy sayısı arttıkça artan güvenlik mekanizmaları olduğu (önce kısıtlamasız, sonra IP kontrolüyle, daha sonra üye kaydıyla, en son SMS teyidiyle) için site bu dönemde aday adaylarının tabadan gördükleri desteği çevrelerine ve parti yönetimlerine “sinyalledikleri” bir mecra haline geliyor.

Bunun yanında siyasetle ilgili bilgileri kolay ulaşılabilir şekilde derledik ve interaktif uygulamalar geliştirdik. 1990’ların başından bu yana genel ve yerel seçim sonuçlarına ulaşmak, bunları iller bazında sosyoekonomik göstergelerle karşılaştırmak mümkün. Önde gelen siyasetçilerin twitter’daki seyri, en son açıklanan anket sonuçları, “hangi partiye yakınsınız” analizi mevcut.

Sitede aday oylamaları dışında en çok ilgi gören uygulama “seçim simülasyonu” oldu. Modül çok basit: dört partinin oy oranını giriyorsunuz, Türkiye genelindeki milletvekili dağılımını gösteren bir grafik ile her ilde en çok oyu hangi partinin aldığına göre renklendirilmiş bir harita alıyorsunuz. Bu çıktıyı sosyal medyada paylaşabiliyorsunuz. 

Seçim simülasyonu uygulamasına bu linkten ulaşabilirsiniz. Haziran 2015 seçimlerinde oldukça başarılı sonuç verdi.

Seçim Haritası verisinden yaptığımız çıkarımlar

Seçim simülatörünün gördüğü yoğun ilgiden hareketle 1 Kasım seçimleri için anketlerden tamamen farklı bir veri kaynağı oluşturabilir miyiz diye düşündük.

Mantık çok basit: kullanıcılar seçim simülatörüne (her zaman değil) ama sıklıkla gerçekleşmesini muhtemel gördükleri oy kombinasyonlarını girerler ve bunun yol açacağı milletvekili dağılımını ararlar. Bilimsel olarak test edilmiş bir teori değil, ama akla yakın bir hipotez. 7 Haziran seçimlerinde bir kez test ettik, 1 Kasım seçimlerinde tekrar test edeceğiz.

Geçen seçimde, modülün uygulamaya alındığı 31 Mart 2015’ten 6 Haziran 2015’e kadar 1 milyon 39 bin 4 partili oy kombinasyonu girilmiş. Partilerin ortalama oy oranları ve standart sapmaları şöyle:

AKP %41,1 (%5,2) CHP %27,3 (%3,6) MHP %16,9 (%2,8) HDP %10,0 (%1,6)

Bu seçimde ise, modülün uygulamaya alındığı 10 Temmuz 2015’ten 16 Ekim 2015’e kadar 366 bin 4 partili oy kombinasyonu girilmiş. Partilerin ortalama oy oranları ve standart saplamaları şöyle:

AKP %39,5 (%5,6) CHP %27,7 (%4,1) MHP %15,4 (%3,9) HDP %12,3 (%3,0)

Sitemiz kullanıcısının genel seçmen profiline göre biraz farklı bir yapıda olduğunu da gözlemliyoruz. 2015 yılı başından beri kullanılan oylardan %41,7’si AKP, %20,1’i MHP, %14,0’ı CHP, %11,5’i HDP, %6,0’ı SP, %3,7’si bağımsız adaylara verilmiş. Yani Seçim Haritası kullanıcıları içinde AKP ve HDP seçmenlerinin oranı ulusal oy seviyeleri oranında, MHP ve SP seçmeni göreceli olarak yüksek, CHP seçmeni ise göreceli olarak düşük. Seçmenler 1 Kasım seçimleri için simülatörü kullandıklarında 7 Haziran seçim sonucunu bilerek hareket ediyorlar. Bu da dikkate alınması gereken bir husus.

Tüm bu perspektifleri değerlendirdiğimizde sitemizin verisinin AKP ve MHP oylarında az miktarda azalış, CHP oylarında ise az miktarda artış olacağına işaret ettiğini söyleyebiliriz. HDP için ise bir çıkarım yapmak zor, zira 7 Haziran öncesi çok düşük standart sapma kullanıcıların simülatörü daha ziyade “HDP barajı geçerse ne olur, geçmezse ne olur” sorusuna cevap ararken kullandıklarını gösteriyor. Bu seçimde HDP oylarının ortalama %12,3 olarak girilmesini bizim sitedeki farktan hareketle HDP oyları %2,3 yükseldi olarak yorumlamak da, 7 Haziran seçim sonucunun altında kaldığından hareketle HDP oyları %0,7 aşağıda olarak yorumlamak da yanlış olur.

Elimiz değmişken tahminlerin zaman içindeki seyrini de inceledik. 31 Mart – 6 Haziran arası günlük ortalamalara baktığımızda AKP ortalamasının %42 civarında başlayıp %40’a kadar inip tekrar %41 civarına yükseldiğini görüyoruz. CHP ortalaması %26’dan başlayıp %28’e doğru yükseliyor. MHP ortalaması %17 civarında göreceli olarak az dalgalanıyor. HDP ortalaması ile %10’un biraz altından başlayıp %10’un biraz üzerine çıkıyor. Verinin bu boyutundan bir sonuç çıkarmak mümkün değil.

Seçim Haritası ile ilgili detaylı bilgileri bu şekilde verdikten sonra anketler, bahis sitelerindeki son durum ve geçmiş seçimlerden çıkarabileceğimiz derslere göz atalım.

Anketler

Elimize Ekim ayı boyunca yayınlanmış 16 adet anket geçti. Partilerin ortalama oyları şöyle:

AKP %42,3 CHP %27,1 MHP %14,7 HDP %12,8

Bu anketleri yapan kamuoyu araştırma şirketleri arasından adları en çok bilinen, uzun zamandır faaliyette olan 8 tanesini seçtimizde ise şu sonuç ortaya çıkıyor:

AKP %41,9 CHP %27,5 MHP %15,0 HDP %12,5

Anketlerle ilgili ilk akla gelen sorun, şu anda Türkiye’nin 10, belki de 15-20 ilinde anket yapılabilecek bir ortam olmaması. Bu şartlarda yapılan anketler en iyi niyetli ve kaliteli şekilde yapılmış olsalar bile partilerin Türkiye çapındaki oy oranını tahmin edebilirler mi? Hep birlikte göreceğiz.

Mevcut koşulların yanında araştırmalarda her zaman karşımıza çıkan kalibrasyon sorunu var. Seçmenlerin “tercihlerini saklama” eğilimi partiler arasında eşit değildir. Siyasi koşullar birkaç seçim dönemi aynı kaldığında bu eğilimler tahmin edilebilir ve sahadan alınan veriler eski tecrübeler dikkate alınarak rafine edilebilir. Artan kutuplaşma ve HDP’nin barajı seçmesi sonrasında kalibrasyonun yenilenmesine ihtiyaç var. Bu nedenle en kaliteli kamuoyu araştırmalarının bile sapma ihtimalinin birkaç yıl öncesine göre artmış olduğunu unutmamak gerekiyor.

İç dinamiklerden kaynaklanan olumsuzluklara ek olarak Avrupa ülkelerinde 2015 yılında yaşanan büyük sürprizler var: İngiltere, Polonya ve Yunanistan’da seçimlere birkaç gün kala son derece güvenilir şirketler tarafından yapılan anketler sonuçlardan çok uzak kaldı. Sorunun katılım oranı varsayımlarının şaşmasıyla ilgili olduğu tahmin ediliyor. Türkiye’de katılımla ilgili bir sürpriz olasılığı düşük, ancak bu tür riskleri de göz önünde tutmakta fayda var.

Bahis siteleri

Bahis sitelerinde de anketlerle yakın oranlar gözleniyor. Örneğin sosyal medyada en çok adı geçen yurt dışı bahis sistesindeki bahis oranlarının işaret ettiği parti oy oranı yüzdesi ortalamaları şöyle:

AKP %41,4 CHP %27,0 MHP %16,2 HDP %12,7

MHP oyları anketlere göre biraz daha yüksek, diğer üç partinin oyları anketlere yakın seviyede öngörülmüş.

Geçmiş tecrübeler

Son olarak akademik çalışmalar ve geçmiş seçim tecrübelerimizden hareketle birkaç tespit yapalım.

Türk seçimleriyle ilgili siyaset bilimi literatüründen hareketle milli gelir büyüme hızındaki her %1’lik değişimin iktidar partisi oy oranına %1-1.5 oranında etki etmesi muhtemel. 1 Kasım öncesi son 12 aylık büyüme oranı 7 Haziran öncesi son 12 aylık büyüme oranına göre %2 daha aşağıda olursa bunun AKP oyları üzerinde %2-3 seviyesinde bir olumsuz etkisi olması mümkündür.

Büyüme oranı rakamları söz konusu dönemden birkaç ay sonra açıklandığından mevcut büyüme hızını bilmiyoruz. Bir varsayım yapmak yerine büyüme hızıyla yakın ilişkili bir ekonomik veri olarak tüketici güven endeksine bakabiliriz. Endeksin bu hafta açıklanan seviyesi 2014 yerel seçimleri öncesi seviyesine göre epeyce, 7 Haziran 2015 genel seçimleri öncesindeki seviyesine göre de biraz aşağıda. Bu veri, AKP oylarında 7 Haziran’a göre sadece küçük bir düşüş olacağına işaret ediyor.

Ekonomik veriler dışında dikkate alabileceğimiz konular da var. Pek çok kez gözlemlenmiş bir vaka, seçmeni “itelemek” ters tepiyor. Örneğin, 17-25 Aralık AKP oylarını düşürmedi. CHP’nin laiklik elden gidiyor teması 2007 seçimlerinde başarısız oldu. AKP kapatma davası AKP oylarını artırdı. Bu sefer itelemeyi iktidar partisi olarak AKP yaptığından bunun AKP oyları üzerinde olumsuz etkisi olması mümkün.

Marjinal, yani sandığa gitme olasılığı daha düşük olan seçmen kategorilerinde AKP payı yıllardır daha yüksek. Ayrıca, 2015 yılı başından bu yana geçmişte AKP’ye oy vermiş olanlar arasında kararsızların oranı diğer partilere oy verenler arasındakine göre biraz daha fazlay. Bu durumda yüksek katılımın AKP lehine çalışacağını tahmin edebiliriz.

Dört büyük parti dışındaki partilerden son dört ayda sonucu etkileyecek bir çıkış, kayda değer bir faaliyet gösteren olmadı. Bu durumda diğer partiler toplamının %4,8’den biraz azalacağını düşünüyorum.

Sonuç

Seçim Haritası verisinden başlayarak partilerin 1 Kasım seçim performansı hakkında genel bir değerlendirme yapmaya çalıştım. Sürç-i lisan ettiysem affola.

Tüm bu veri, tespit ve analizlerden hareketle şahsi tahminim nedir?

AKP %39, CHP %27, MHP % 17, HDP %13.



Bu oy oranlarını Seçim Haritası milletvekili hesaplama modülüne girdiğimizde çıkan sonuç ise şöyle:

AKP 241, CHP 140, MHP 89, HDP 80.

1 Kasım seçimlerinin milletimiz için hayırlara vesile olmasını diliyorum.


No comments:

Post a Comment